Presidentens brev 221122

fredag 2 december 2022

Stefan Bratt

En text jag hoppats slippa skriva…

Hej, bäste medlem av Borlänge Domnarvet Rotaryklubb.

Jag har en tydlig känsla av deja-vu när jag skriver dessa rader.
Under mitt första år som president, 2017, författade jag ett liknande brev till dig som medlem med innebörden att klubbens situation inte är bra.

Då betecknade styrelsen läget som allvarligt och den uppgång vi nu har haft under, förvånansvärt nog pandemiåren, både vad gäller antalet besökare på lunchmötena och inte minst engagemanget hos er medlemmar för klubbens verksamhet, verkar tyvärr ha fått sig en rejäl törn. Med andra ord är läget återigen allvarligt.

Ingen vill vara president
Ett talande exempel är att ingen medlem, hittills i alla fall, accepterat det förtroendefulla uppdraget som klubbpresident 2023-2024 och i skrivande stund saknar klubben styrelse en sekreterare och en ordförande för den viktiga medlemskommittén. Inför kommande årsmöte står vi alltså idag utan inkommande president, inte heller inkommande president för nästa Rotaryår, ingen sekreterare och inte heller någon inkommande sekreterare.
Så frågan som vi i styrelsen ställer oss – vad har hänt inom loppet av bara något år. Varför är vi bara 10-12 medlemmar, de flesta är ansikten som återkommer möte efter möte, på våra lunchmöten där programkommittén fortfarande presenterar det ena intressanta föredraget efter det andra?
Varför vill ni inte engagera er i styrelsearbetet?
Jag är väl medveten om att svaren på frågorna kan vara många men en sak är säker och det är styrelsen enig om – något måste göras annars kanske hela klubbens existens ska ifrågasättas.

Gör din röst hörd
Jag vet att det är mycket svart i denna text men jag tycker samtidigt det är viktigt att vara transparent och ärlig mot er medlemmar om hur jag och styrelsen uppfattar läget.
En sak som jag tror de flesta av oss är ense om är att arbetslivet idag är annorlunda mot bara ett, och framförallt ett par decennier sedan. Det är inte lika enkelt att gå ifrån sina arbetsuppgifter i drygt 1 timma och lite till om restid till och från arbetet ska räknas in. Möten slutar i bästa fall halv tolv och nya möten inleds 13.00 då vårt lunchmöte slutar. Men, vi har många medlemmar som har lämnat sitt aktiva yrkesliv och då är väl inte tiden lika ansträngd? Eller?

Jag ber dig att nu tänka efter om du inte har möjlighet att komma till klubben i alla fall ett par gånger i månaden. Med fler, åtminstone hälften av oss medlemmar närvarande är det också mer moraliskt rätt att bjuda in kvalificerade föredragshållare.

Så kom till årsmötet den 1 december och gör din röst hörd. Vad ska vi göra för att få förnyad fart på vår fina klubb?
Har du inte möjlighet att komma till årsmöte –slå mig en signal eller skriv några rader om dina tankar om klubbens fortsatta verksamhet. Vi behöver få alla synpunkter som vi kan om klubbens rådande situation!

Och du – glöm inte bort att skicka in ett par hundralappar till den pågående insamlingen av årets Julgåva. Hittills är resultat lite väl magert jämfört med samma läge i fjol.

Postgiro eller swish-nummer till Julgåva hittar du i den bifogade filen.

Jag vill också slå ett slag för de praktiska och, för denna årstid, mycket passande reflexbanden som klubben nu säljer till förmån för bland annat kampen mot Polio. De kostar 50 kronor styck och 35 av dessa riksdaler går till Polio Plus-kampanjen. Resterande överskott tillfaller klubben som kan använda dessa till något bra ändamål, kanske Julgåvan.

Jag och dina klubbkamrater saknar dig på våra möten!