2019 års ungdomsstipendiater

torsdag 16 maj 2019

Stefan Bratt

Borlänge Domnarvet Rotaryklubbs ungdomsstipendium för 2019 delas i år ut till två unga företagare. Var för sig driver Simon Lindholm och Eleonor Håkansdotter två framgångsrika företag inom två helt olika branscher.
Gemensamt för stipendiaterna är deras starka vilja att starta och driva en verksamhet efter eget huvud med möjlighet att själv bestämma över verksamhetens utveckling.

Simon Lindholm och Eleonor Håkandotter premierades för sina insatser under torsdagen då duon i samband med den formella ceremonin på Domnarvsgården tog , emot stipendiebevisen på 5 000 kronor vardera.

-Enligt vår bedömning utgör både Simon och Eleonor fina förebilder för andra ungdomar när de visar att det går som ung att starta och utveckla företag utifrån sina egna förutsättningar, säger stipendiekommitténs ordförande, Håkan Bergeå från Borlänge Domnarvets Rotaryklubb.

Här följer en kortfattad presentation av stipendiaterna:

Simon Lindholm

Simon genomför nu sitt sista och tredje gymnasieår på transportprogrammet med inriktning maskin på Hushagenskolan.

Simon har alltid varit intresserad av olika maskiner och då speciellt grävmaskiner.
- Jag har alltid haft en dröm om att starta eget. Dels för att få bestämma och göra mer eller mindre vad man vill och dels att det är jag som styr verksamheten.

Som 15-åring började Simon ta åt sig småjobb med en gammal mini-grävare som hans pappa ägde. Med sin EPA-traktor med släp åkte han till sina kunder. Genom en planerad marknadsföring via sociala medier fick Simon till slut så många uppdrag att han insåg att det inte var hållbart att driva verksamhet vidare på dessa lösa grunder. Han fattade beslutet att starta en enskild firma – Lindholms Entreprenad. Våren 2016 tog han kontakt med Nyföretagarcentrum och fick den hjälp han behövde. Att starta egen firma och inte vara myndig var inte en i alla delar enkel process då han behövde förutom föräldrarnas tillstånd även godkännande av överförmyndare.

Sedan dess har Simon investerat i ytterligare begagnade maskiner. I dag arbetar han som underentreprenör åt större företag i branschen.

När han fyllde 18 och blev myndig hade Simon förberett alla papper för att omvandla sin firma till aktiebolag och fick bolaget registrerat den 21 januari 2019.
Har nu tagit ytterligare ett kliv genom att investera dryga en miljon kronor i en ny bandgående sex tons grävmaskin som uppfyller dagens tuffa miljökrav. Företagets lokaler är inhyrda hos farfar i en by strax utanför Borlänge.

Förutom entreprenaduppdrag bygger Simon om Epatraktorer och har bland annat importerat ett 30-tal ”mopedbilar ”från Tyskland till Sverige, byggt om dem efter svenska bestämmelser och sålt vidare.

Simon Lindholms företag hittar du på www.slindbergs.se

Eleonor Håkansdotter

Eleonor Håkansdotter deltog i ett sommarentreprenörsprogram under sin gymnasietid på Soltorgsskolan i Borlänge.
Under denna sommar fångades hon av möjligheten att driva eget företag och själv få utforma och styra över sin verksamhet.
Under sitt sista läsår bestämde sig Eleonor för att starta ett företag inom Ung Företagsamhet (UF) – Pikant, som tillverkade miljövänliga skorpor med olika smaker.
En verksamhet som premierades med ett antal priser i samband med det aktuella UF-årets gala.

Efter gymnasiet studerade Eleonor två år vid Universitetet i Linköping men önskan att starta eget drev henne att leta efter möjligheten att starta ett café på hemmaplan. Jakten ledde henne till det då vilande caféet i Frostbrunnsdalen. Hon återstartade caféet och fick samtidigt möjlighet att utveckla sina idéer om ett ekologiskt och vegetariskt café med hög miljöprofil och användande av lokala producenter som bas för verksamheten.
- Min ambition är att vår verksamhet ska lämna så lite miljömässiga fotavtryck som möjligt efter sig. Däremot ska den ge besökaren ett bestående intryck, säger Eleonor.
Café Frostbrunnsdalen startade i liten skala med en anställd men de senaste åren utvecklats kraftigt. Till årets säsong kommer caféet att sysselsätta 15 personer.

Eleonor har samlat sina erfarenheter från Frostbrunnsdalen boken ”Favoriter från Frostbrunnsdalen” där man hittar recept på det som serveras vid caféet. För alla rätter och godsaker som serveras har sitt unika recept som inte finns någon annanstans.

Läs mer om Eleonors verksamhet på www.facebook.com/cafefrostbrunnsdalen

Borlänge Domnarvets Rotaryklubbs motivering till stipendierna är:
Simon Lindholm har trots sina unga år hunnit driva och utveckla ett företag med stor professionalism och målmedvetenhet. Drivkraften har varit hans stora intresse för maskiner samt en stark vilja att med egna målsättningar driva och utveckla ett företag. Företaget har alla möjligheter att utvecklas positivt i framtiden. Med sitt företag är Simon ett föredöme för andra ungdomar att eget företagande kan vara en framtid.

Eleonor Håkansdotter har med stor målmedvetenhet utvecklat sina idéer om vegetariskt och ekologiskt hållbar verksamhet. Först genom UF Företaget Pikant och deras miljövänliga smakrika skorpor och nu genom Café Frostbrunnsdalen.  Drivkraften har varit en stark vilja av att genom det egna företagandet få genomföra sina idéer och själv styra sin verksamhet. Eleonor har i bokform dokumenterat Café Frostbrunnsdalen. I boken finns hennes unika recept beskrivna.